top of page

En dag på Flygande Mattan
Morgonlek
Utevistelsen är viktig och de flesta morgnar har vi lämning i lekparken. Vi gungar, klättrar och leker. Kanske är sandlådan en rabatt där vi planterar växter? Kanske är det ett café? Eller också är gården täckt i snö och då gör vi kanske en snögumma eller snögubbe!
Fruktstund
Runt kl 10 har vi fruktstund. Vi brukar äta äpplen, bananer och apelsiner eller annan citrusfrukt. Förutom att fruktstunderna gör att barnen kan fylla på med energi för att orka till lunch så är de här stunderna också tillfälle att varva ner lite och samtala med varandra.



Gemenskap & Relationer
Barnens relationer till de vuxna och till varandra är viktiga. De avgör i hög grad förutsättningarna för trygghet, utveckling och lärande på förskolan. Vi pedagoger ansvarar för och strävar efter att skapa goda förutsättningar för trygga och utvecklande relationer. Vi samtalar kontinuerligt om de relationer och processer som pågår.



Utflykt, Projektarbete & Dansgympa
Varje vecka återkommer de här aktiviteterna. I mindre grupper får barnen bekanta sig med närområdet, utforska och lära om det tema eller ämne vi under läsåret arbetar särskilt med och utforska, utveckla och glädjas över sin kropps rörelsemöjligheter genom t.ex. dans, rörelselek och yoga.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Kreativ miljö
Vi strävar efter att såväl den fysiska som den psykosociala miljön på förskolan ska vara kreativ och inspirerande. När vistelsen på förskola är rolig och meningsfull är den också utvecklande och lärorik! På eftermiddagen, efter vilorna, brukar barnen sysselsätta sig med allt från att klä ut sig och leka rollekar till att bygga med olika material eller rita.
Lunch
Kl 11.15 äter vi lunch. Vi strävar efter att vara lyhörda och skapa en trygg situation så att barnen kan känna av och vägledas av sin hunger och mättnad och utan press få smaka på nya ingredienser eller rätter. Vi delar upp oss så att alla inte sitter i samma rum för att skapa lugn och en behaglig ljudnivå. Maten lagas från grunden av föräldrarna.





Bokläsning & berättande
Efter lunchen har de barn som inte sover läsvila. Det innebär högläsning eller att lyssna till en inläst berättelse eller saga i mindre grupp. Förutom läsvilan tar både barn och vuxna vid andra tillfällen spontant initiativ till att läsa bilderböcker. Vi har alltid bilderböcker som står synligt och tillgängligt på avdelningen och byter kontinuerligt ut böckerna som står framme.
Mellanmål
En stund innan det är dags för mellanmål har vi en gemensam samling för hela barngruppen. Ofta sjunger vi sånger och om någon fyller år berättas ”födelsedagsberättelsen”! Kl. 14 äter vi mellanmål. Även då delar vi upp oss för att skapa en lugn matsituation. När vädret tillåter brukar några eller alla äta mellanmål ute.
bottom of page